.

APA ITU LEMAK TRANS DAN ADAKAH SEMUA MINYAK MENGANDUNGINYA?

Biskut kegemaran saya sejak kecil ialah Semperit Buttercup. Saya sentiasa berusaha untuk menggembirakan keluarga dan kawan-kawan dengan memberikan resipi biskut yang berbeza setiap kali tiba hari raya. Buttercup telah dirumus khas menerusi penyelidikan dan ujian selama bertahun-tahun bagi menghasilkan produk masakan terbaik. Rasa dan aroma mentega menjadikan Buttercup terkenal berbanding jenama lain. Tambahan pula ia tidak mengandungi lemak trans.

Apa itu lemak trans, adakah sama dengan lemak biasa?

Setiap produk pangan pasti memiliki kandungan lemak. Selain lemak dari bahan mentahnya sendiri (contoh daging) juga dari bahan lain, seperti minyak ataupun lemak tak tepu (margerin) yang digunakan untuk menggoreng. Lemak yang ada kandungan minyak/ margarin merupakan trigliserida yang tersusun atas lemak tepu (saturated fat) dan tak tepu. Lemak trans sering dijumpai dalam margerin.

Lemak trans merupakan minyak yang diolah melalui proses hidrogenasi parsial (dengan menambahkan hidrogen ke dalamnya). Pengolahan ini dilakukan untuk meningkatkan kestabilan pengoksidaan supaya tak mudah mengalami proses pengoksidaan (mereput/ menjadi rosak). Proses hidrogenasi parsial kebanyakan untuk membuat margerin. Secara natural, lemak trans juga terbentuk dalam rumen/ perut binatang ternakan seperti lembu. Oleh itu, produk-produk seperti mentega atau susu mengandung lemak trans dalam jumlah 2-5%.
Secara umumnya, lemak trans adalah lemak yang memberi kelazatan french fries, kentang goreng di restoran cepat saji yang disukai banyak orang. Namun begitu, Lemak itu harus dihindari karena menurut laporan yang dibuat Harvard School of Public Health dan Wageningen University, ia boleh melibatkan 6 hingga 19 % serangan jantung dan kematian yang berkait dengannya setiap tahun.

Hasilnya adalah produk murah dengan jangka penyimpanan lebih panjang dan memberi kesan sampingan kepada kesihatan manusia. Sama seperti lemak tepu, lemak trans menaikkan kadar kolesterol dan akhirnya menyumbat jantung.

Lemak trans boleh ditemui di mana? Adakah semua minyak mengandung lemak trans?

Minyak-minyak yang berasal dari negara subtropis seperti minyak kedelai, minyak jagung, minyak biji bunga matahari, dan minyak zaitun memiliki kandungan lemak tepu yang sedikit. Sementara kandungan lemak tak tepu banyak dan berada dalam konfigurasi cis. Artinya, susunan kimia cis sejajar tidak berbahaya untuk kesihatan. Pada proses hidrogenasi ikatan rangkap minyak mengalami isomerisasi dari konfigurasi cis menjadi trans. Ini membuat susunan kimianya yang sejajar menjadi berseberangan atau berselang seli serta berbahaya untuk kesihatan.
Sebagian besar lemak trans disintesiskan secara artifisial menggunakan proses kimia yang menambahkan hidrogen ke dalam minyak sayur. Dalam bahasa mudah ialah ia mengubah minyak cair/ tak tepu menjadi lemak tepu/ padat.

Fakta Menarik Berkenaan Lemak Trans:

1. Amerika Serikat sudah mula membanteras produk lemak trans. Dan ini dimanfaatkan oleh pengeluar makanan dengan mencantumkan label zero trans fat. Namun, jangan mudah percaya dengan label itu.
2. Menurut undang-undang Food and Drug Administration (FDA), lemak trans tidak perlu ditulis dalam isi kandungan (ingredient) jika lemak total dalam makanan kurang dari setengah gram untuk setiap hidangan.

3. Untuk benar-benar bebas dari lemak trans, jangan beli produk makanan yang menggabungkan perkataan partially hydrogenated dan shortening.

4. Sumber utama lemak trans :
  1. Margarin
  2. Makanan segera. Termasuk kentang dan makanan yang digoreng.
  3. Pelbagai jenis kerepek

Contohnya kerepek kentang, stick atau bebola keju. Makanan jenis ini kaya akan lemak trans karena lemak itu berfungsi sebagai lemak yang menyatukan makanan dan menyumbang rasa sedap dan lazat.

4.    Donat, muffin, pancake

Jika anda suka makan donat. Hati-hati karena makanan ini juga merupakan sumber lemak trans yang baik.

5.    Cake dan pie

Makanan jenis ini tidak hanya kaya akan gula, tetapi juga mengandung lemak trans.
Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment