.

TUTORIAL MACAM MANA NAK PASANG COMMENT LUV DI BLOGSPOT


Berikut adalah cara yang paling mudah nak pasang CommentLuv adalah dengan memasang IntenseDebate kat Blogspot anda. Register di IntenseDebate.com. Blog Hanif Menhad pun tak terkecuali memasang plugin ini. Namun ada sedikit kekurangan yang anda akan dapati jika mahu memasang plugin top komentator (cara pasang plugin top komentator, klik di sini) akan jadi masalah komen pembaca tidak dapat dikesan. Begitu juga dalam dashboard: comment count juga tidak dapat mengesan bilangan komen pembaca. Walaupun begitu, ada pro & kontra di mana penghargaan dan kredit diberikan kepada pembaca (terutamanya blogger) yang menitipkan komen di blog anda dengan post entri terkini blog pembaca. Ia adalah satu cara mudah untuk mendapatkan backlink kepada blog yang anda titipkan komen (nak tahu apa itu back link? Klik di sini).

Cara-caranya ialah:

1. Login dan klik Install IntenseDebate.

2. Masukkan link blog atau website URL anda. Kemudian klik Next Step

3. Kemudian pilih Display IntenseDebate Comments on: Install only on all new post, kalau tak komen-komen lama akan hilang.

4. Pergi ke Blogger account anda (atas sebelah kanan). 

5. Dashboard > Template > Backup / Restore (atas sebelah kanan) > Download Full Template

6. Klik Download Full Template dan Save File tersebut di mana-mana seperti di Desktop > Close.  

7. Klik Browse/ Choose File pada intenseDebate.

8. Kemudian Upload File template tadi. Pastikan anda simpan copy .xml file tu berasingan, kalau apa-apa terjadi, boleh restore balik template tu.

9. Browse file .xml tadi, klik Upload file and continue.

10. Dah upload, Copy Code (CTRL+A dan CTRL+C) yang telah di modify.

11. Lepas tu pergi semula ke Dashboard > Blog anda > Layout > Edit HTML >, paste (CTRL+A dan CTRL+V) code baru.

12. Langkah terakhir adalah dengan pergi ke intenseDebate akaun anda dan klik pada plugin. Anda boleh memilih pilihan yang disediakan seperti COMMENT LUV, FB plugin dan lain-lain.

13. Untuk langkah terakhir ini lihat gambar di bawah ini. Selamat mencuba dan semoga berjaya. Jika ada sebarang pertanyaan boleh lah komen di bawah ni ya. Terima kasih!



No comments:

Post a Comment