.

TELEGRAM



PERKARA WAJIB YANG ANDA PERLU TAHU BERKENAAN APLIKASI TELEGRAM

Ada yang masih belum maklum bagaimana tanpa clear history group di telegram pun boleh menyelamatkan memory phone.

Caranya ialah:

1. delete samada video, documents, photo dari folder manager folder namanya telegram. select all dan padam. jangan risau tidak dapat retrieve semula video dan bahan-bahan serta gambar-gambar kerana boleh sahaja pergi ke bahagian search di telegram download semula (fungsi ini tiada di whatsapp jika sudah padam). Biasanya yang belum buat cara ini sejak dahulu, bahagian folder telegram photo akan ada beribu gambar. delete semuanya utk menyelamatkan memory phone. tidak perlu clear history mahupun leave group telegram. jika tidak mahu dengar bunyi notifocation, boleh sahaja disable notification.

2. perkara ini wajib dilakukan untuk mengelakkan memory full, tiada kene mengena dengan samada supergroup mahupun normal group juga akan effect perkara ini iaitu memory full, pada settings -> data and storage, pilih pada automatic download media, sila offkan.



ADAKAH SUPERGROUP TELEGRAM MENYEBABKAN SMARTPHONE JADI HANG?

Supergorup bukan penyebab handphone jadi slow atau hang. Its cloud based. Semua simpan secara cloud. Teknologi semakin canggih. Tidak perlu risau.  Kecanggihan teknologi dan akhirnya semua akan boleh terima.

Sama seperti yg tidak mahu smartphone akhirnya sangat memerlukan smartphone. Bukan teknologi itu yg salah. Tapi cara kita menguruskan teknologi itu yg penting. Anda boleh tap/ press the name of group (or supergroup) and hold on until DELETE FROM CACHE muncul dan boleh click untuk menghilangkan beban pada smartphone masing2.

Satu lagi, bukan sahaja supergroup yg menyebabkan hang jika tidak diurus dengan betul. Normal group pun boleh menyebabkan handphone hang disebabkan media auto download, ia akan menyebabkan storage phone berkurangan dan hang. Tiada kene mengena dengan supergroup. Untuk itu boleh pergi ke
1. settings-
2. data and storage-
dan
3. pilih auto download media kepada off.
Jika tidak jumpa fungsi ini sila
update telegram anda di playstore dan setelah selesai update ulang langkah 1-3

Jika tidak mahu unwanted message kelihatan, ia tidak mengapa sebab ia cloud based. Tidak mempengaruhi storage phone. Dan peranan ahli untuk menghantar message yg penting sahaja berbanding mesage yg tidak berkaitan. Dan tuan punya message boleh dipadam sendiri berbanding mesage orang lain tak boleh (hanya admin boleh padam mesage ahli).

Banyak kelebihan supergroup berbanding normal group sebenarnya, cuma kita belum tahu fungsinya.

Dengan telegram, ia lebih smooth berbanding whatsapp disebabkan cloud based and its algorithm. Even better.

No comments:

Post a Comment